Thursday, December 11, 2014

Dunia Hidayah - Kisah Sebuah Rumah.. Anda Perlu Baca..

Just for sharing
Alkisah sebuah rumah... renungan untuk semua...

Petang itu kedengaran rungutan tangga sudah tidak terbendung lagi . Dia terus berleter.

“Penat letih jadi tangga. Waktu orang naik, aku kena pijak. Waktu turun pun orang pijak aku. Seronok jadi atap. Tak pernah kena pijak. “

Mendengarkan kata kata tangga. Atap terus bersuara.

"Hoi tangga. Aku lagi sakit tau. Berpanas berhujan siang malam. Mendidih kepanasan bila tengahari. Bila hujan aku terpaksa menahan kesejukan. Yang seronok jadi tiang. Tak kena panas. Tak kena hujan. Tak kena pijak.”

Mendengarkan kata atap, tiang terus bersuara.

“Mana kamu tahu? Aku dok tahan pikul atap, segala alang rumah bertan-tan siang malam. Aku terpaksa pikul jugak. Tuhan saja tahu betapa beratnya. Yang seronok jadi dinding. Tak payah pikul. Tak kena panas. Tak kena pijak.”

Mendengar kata-kata tiang, lalu dinding menjawab.

“Akulah pelindung khazanah rumah ni. Aku lindung aurat tuan rumah, hartanya bahkan aku terpaksa jaga sepanjang masa. Kalau aku tak ada semua tak guna.“

Wahai anakku/saudaraku/sahabatku
Aku ceritakan ini untuk mengingatkan engkau bahawa setiap manusia mempunyai tugasnya sendiri. Kamu buatlah kerja yang diamanahkan padamu sebaiknya. Jangan sesekali engkau berdengki pada orang lain. Sebab mata kamu hanya dikurniakan penglihatan daripada segi zahirnya sahaja. Sedangkan realitinya mungkin tidak seindah yang kamu lihat di minda. Jadilah diri sendiri, jangan cuba
jadi orang lain.

Manusia hari ini suka sangka-sangka

Ada sangka baik

Ada sangka buruk

Orang beribadah disangka riak

Orang rileks disangka malas

Orang berpakaian baru disangka menunjuk

Orang berpakaian buruk disangka hina

Orang makan banyak disangka pelahap

Orang makan sedikit disangka diet

Orang yang senyum disangka mengejek

Orang yang masam disangka merajuk

Orang berbincang disangka mengumpat

Orang yang diam disangka menyendiri

Orang yang menawan disangka menggoda

Orang yang ceria disangka mengada

Orang yang bertanya disangka menyibuk

Hakikatnya...

Mana tahu yang senyum itu kerana bersed ekah

Mana tahu yang masam itu kerana mengenang dosa

Mana tahu yang berbincang itu memberi pendapat

Mana tahu yang diam itu kerana beribadah

Mana tahu yang menawan itu bersih wataknya

Mana tahu yang ceria itu cerdas mindanya

Mana tahu yang bertanya itu perihatin orangnya

Justeru itu….

Sesuatu perkara yang kita lihat

Jangan suka sangka-sangka

Sikap sangka-sangka akan memusnahkan jiwa

Kerap sangka-sangka mengundang celaka

Jangan terlalu bersangka-sangka

Jauhi sikap bersangka-sangka.

Cicak tak pernah komplen pada Allah kenapa makanan dia semua binatang yang terbang, kerana cicak tau Allah bagi dia lidah yang panjang untuk memudahkan dia makan...

Burung juga tak pernah komplen pada Allah bila pagi-pagi kena terbang keluar tak tau nak makan apa, tapi burung pulang dengan kenyang dan mampu bagi makanan pada anak-anaknya. Takda lagi kita dengar cerita burung bunuh diri malah pagi-pagi yang kita dengar burung tetap berkicauan...

Cacing lagilah, tanpa tangan tanpa kaki, tak pernah komplen pada Allah susahnya nak cari makanan, kenapa Allah tak jadikan dia macam ni macam tu. juga belum ada sejarah ada cacing bunuh diri...

Moral of the story, apabila Allah mencipta kita, Allah tau kemampuan kita, Allah takkan uji kita dengan sesuatu yang kita takkan mampu tanggung, malah tiada satu ujian pun untuk melemahkan :)

#bersyukurlah apa yang kita perolehi..
Renungan bersama..


Friday, December 05, 2014

Jom Lihat Cara Membuat Kubis Tiruan Di sini..




Dunia Hidayah - 10 Fakta Menarik Tentang Rambut Anda

Hari ini saya ingin berkongsi 10 Fakta tentang rambut. Rambut adalah mahkota bukan sahaja bagi wanita, malah lelaki masa kini juga mementingkan penjagaan rambut. Nak tahu lebih tentang rambut anda? Lets check it out...


1.    Bulu dan rambut pada asasnya merupakan benda yang sama, iaitu kedua-duanya terbentuk oleh pengumpulan protin yang dikenali sebagai keratin.


2.    Rambut membuatkan kita hangat terutama ketika musim sejuk / dingin


3.   Rambut juga tahu tempat yang sudah kita kunjungi. Pada tahun 2010, ahli kimia dari University of Utah mendapati, air minuman di 33 bandar yang mereka kaji mengandungi tanda kimia yang unik yang muncul pada rambut orang-orang yang meminumnya.



4.   Rambut manusia boleh "merasa". Paru-paru dan saluran pernafasan mempunyai rambut halus yang dipanggil cilia. Cilia ini bertindak menyapu keluar kotoran. Pelajar dari University of Iowa mendapati bahawa cilia pada paru-paru bertindak balas hanya pada rasa pahit seperti nikotin.


5.   Rerambut/bulu pada kaki labah-labah dan cengkerik berfungsi sebagai telinga. Rerambut tersebut boleh mengesan pergerakan angin dan boleh "mendengar"  bunyi berfrekuensi rendah, seperti bunyi lebah dan bunyi berfrekuensi sederhana seperti bunyi hon kenderaan.


6.   Ahli patologi telah mengesan bahawa cilia di bahagian hidung tetap berdenyut sehingga 21 jam lamanya selepas seseorang itu meninggal dunia.


7.    Seorang manusia normal mempunyai lebih 100 000 rambut di kepala, dan tambahan 4.9 juta lagi di kawasan lain di bahagian badan


8.    Menurut ahli antropologi di Penn State, apabila kita kehilangan folikel bulu, pancaran ultraviolet matahari boleh merosakkan kulit baru yang terdedah, yang bertindak balas dengan menghasilkan melanin, iaitu sejenis pigmen yang menyerap radiasi solar matahari


9.    Terdapat persoalan menyatakan adakah orang yang memiliki rambut perang (blonde) mempunyai perwatakan yang lebih menarik? Persoalan ini terjawab apabila pada tahun 2006, bekas ahli psikologi Harvard, Jerome Kagan melaporkan bahawa dalam 101 kanak-kanak kecil yang dijadikan ‘sampel’ ujian bagi memerhati perilaku mereka, kanak-kanak berambut perang lebih suka menyendiri dan pendiam.


10.    Rambut berminyak sememangnya merupakan satu masalah yang dihadapi oleh masyarakat. Percaya atau tidak, rambut berminyak menyerap ozon udara tercemar 7x lebih banyak berbanding rambut yang bersih, kata para jurutera sekitaran Missouri University of Science and Technology.


kredit: http://blackrosehunter.blogspot.com




Wednesday, December 03, 2014

Dunia Hidayah - Penemuan Menarik, 10 Orang Terkaya Di Malaysia 2014.. Orang Yang Berada Di Kedudukan Pertama Amat Mengejutkan..

10 org terkaya di malaysia 2014...
Guess who's number 1??? Jelosnyeeeeee..... huh!!



10. Datuk Mokhzani Mahathir
-Naib Pengerusi Eksekutif Sapura Kenchana Petroleum, memiliki kekayaan RM4.22b

9. Puan Seri Lee Kim Hua
-kumpulan Genting, memiliki kekayaan RM7.47b

8. Tan Sri Lim Kok Thay
-kumpulan Genting, memiliki kekayaan RM9.43b

7. Tan Sri Syed Mokhtar
-memiliki yayasan Bukhary, memiliki kekayaan RM11.07b

6. Tan Sri Lee Shin Cheng
-101 groups, memiliki kekayaan RM13.12b

5. Tan Sri Quek Leng Chan
-Hong Leong Group, memiliki kekayaan RM14.11b

4. Tan Sri Teh Hong Piow
-tokoh perbankan Public Bank, memiliki kekayaan RM18.07b

3. T Ananda Krishnan
-ahli perniagaan, memiliki kekayaan RM33.19b

2. Tan Sri Robert Kuok
-hartawan Malaysia yang berpangkalan di Hong Kong, memiliki kekayaan RM54.48b

1. Org yg solat sunat subuh 2 rakaat
-memiliki kekayaan yg melebihi dunia dan segala isinya
Dari Aisyah ra, bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Dua rakaat shalat sunnah fajar, lebih baik daripada dunia dan segala isinya.” (HR. Muslim, Turmudzi, Nasa'i & Ahmad)


Jom beramai2 kita amalkan solat sunat Fajar..
Feel free to spread it..

Dunia Hidayah - Jerawat? Isyarat Buat Anda..




Jerawat!! Arghh!! Adoilah jerawat ni tumbuh pada masa-masa aku nak keluar date la. Alah, malam ni dinner jeawat laa pulak.. Saya pasti jerawat ini sangatlah mengganggu dan merimaskan kita, sebab saya sendiri pun tak suka jerawat ni.. hehe.. 
Tapi sejak saya pergi satu program wanita dan jerawat di universiti saya rasa lebih gembira bila jerawat keluar. Ini menunjukkan kulit saya tidak mati dan masih lagi muda serta masih lagi berinteraksi dengan masalah dalam tubuh badan kita.
Tapi tahukah anda, jerawat merupakan isyarat mengenai keadaan kesihatan tubuh badan kita. Jom kita tengok makna jerawat yang tumbuh pada wajah anda..  


DAHI 
Haba badan melampau, peredaran darah tidak baik. Minda dan badan, mungkin terlampau letih. Stress... Kumpulan ini biasanya panas baran. 


Jadi, cara yang terbaik adalah: Pupuk tabiat tidur awal, bangun awal. Dapatkan tidur yg cukup dan minum air banyak. Jangan terlalu stress dan beremosi... kesihatan mental perlu dijaga dengan cara bertemu dengan rakan baik anda atau melakukan ibadah seperti solat sunat dan baca Al-Quran.


HIDUNG 
Jerawat di batang hidung bermaksud tulang belakang kita mungkin bermasalah. Di hujung hidung mungkin kerana haba perut melampau dan sisitem penghadaman tidak normal. Di salah satu hujung hidung pula boleh dikaitkan dgn ovari atau sistem reproduksi.

Anda boleh mencuba Banyakkan minum air kosong dan dapatkan posisi duduk yang betul.


DAGU 
Fungsi buah pinggang terjejas atau sistem endokrin (rembesan dalaman) lemah. Kaum wanita mudah mendapat jerawat di sekitar dagu mungkin berpunca daripada haid yg tidak teratur dan sistem peranakan yang bermasalah.

Cuba kurangkan minuman bergula. Banyakan minum air kosong... 


PIPI KIRI 
Fungsi hati mungkin kurang lancar termasuk dilanda masalah rembesan, menyahtoksin dan penghasilan darah.

Makan makanan yang menyihatkan dan yang baik untuk hati. Elakkan makan seperti kerang bakar. Dikhuatiri jika kerang tersebut kurang masak akan mengundang risiko dijangkiti Hepatitis B (Penyakit hati).


PIPI KANAN 
Fungsi paru-paru mungkin tidak normal.

Jangan Merokok atau menghidu asap rokok. Dapatkan udara segar di waktu pagi. Buat senaman pernafasan pada setiap pagi.


PADA BADAN (BELAKANG & DEPAN) 
Sistem perkumuhan yang bermasalah, sembelit. Amalkan pemakanan yang sihat dan mengikuti piramid pemakanan bagi mempastikan toksin tersingkir dengan lebih baik.

Amalkan permakanan yang sihat. Makan Sayur dan buah dengan banyak. Lebihkan Makanan yang menyihatkan Jantung seperti Ikan yang mengandungi Omega 3.

Menarik bukan.. So lepas ni, kalau ada jerawat tumbuh, maknanya anda ada masalah dalaman yang patut anda alert..

Set Kulit Jerawat Shaklee..
HIDAYAH
SID: 1134982
0123678708
nurshaida_87@yahoo.com.my

Dunia Hidayah - Diet Mengikut Darah Anda

Berat badan makin naik? Dah puas berdiet tetapi tidak berkesan. Berhabis ribuan ringgit mengikuti program perlansingan dan sebagainya, namun berat anda masih lagi tidak turun-turun, malah lebih meningkat lagi.

Pernah dengar tak diet berdasarkan kumpulan darah? Pelik Tapi Benar..


Diet berdasarkan golongan darah pertama kali diperkenalkan oleh Dr. Peter J.D Adamo yang menjalankan penelitian pada setiap jenis darah yang menunjukkan kesan fisiologi berlaku terhadap lektin yang masuk dalam tubuh badan.
Lektin adalah protein yang terdapat pada makanan, khususnya tumbuhan kekacang.
Setiap protein makanan yang diserap tubuh, menurutnya hanya sesuai dengan jenis darah tertentu.
Dalam bukunya, “Eat Right For Your Type” yang diterbitkan pada tahun 1996 menerusi kajian yang dijalankan bertahun-tahun itu menjelaskan bahawa setiap individu memiliki tindakbalas yang berbeza terhadap makanan berdasarkan jenis darah yang dimiliki.
Menurutnya, diet yang tidak berjaya berkait rapat dengan perkaitan ini dengan menambah bahawa lektin makanan yang tidak serasi dengan jenis darah tertentu akan membawa komplikasi buruk terhadap kesihatan individu antaranya penggumpalan sel darah merah dan pelbagai komplikasi lain.
Ini berbeza dengan pengambilan makanan yang sesuai dengan jenis darah kerana ia memberikan kesan positif antaranya keadaan emosi yang lebih stabil, mudah mengatasi tekanan dan peningkatan daya tahan lawan penyakit.
Selain itu pengambilan makanan yang bersesuaian dengan jenis darah juga dipercayai dapat mengembalikan fungsi sistem tubuh dan memperbaiki metabolisma tubuh.
Darah terdiri daripada empat jenis iaitu A, B, AB, dan O.

Diet Untuk Golongan Darah ‘A’

Dr. Peter J.D’Adamo dalam bukunya menyarankan pemilik jenis darah A mengambil diet vegetarian dengan pengambilan makanan yang mengandungi lektin yang sedikit.
Ini kerana jika kandungan lektin diambil dalam kuantiti yang banyak akan mengakibatkan masalah perut. Menurut beliau lagi, golongan individu yang memiliki jenis darah A menghasilkan kandungan lendir lebih banyak berbanding jenis darah lain.
Keadaan ini menimbulkan risiko terhadap jenis penyakit jenis alahan seperti asma, infeksi telinga dan gangguan pada saluran pernafasan. Selain itu sumber makanan berasaskan haiwan seperti ikan dan ayam boleh diambil tetapi dalam kuantiti yang terbatas.
Individu dengan jenis darah ini juga dianjurkan mengambil susu yang telah melalui proses penapaian seperti susu masam, krim tanpa lemak, keju alami, telur dari jenis organik atau ayam kampung (dalam jumlah terbatas), lemak (dalam jumlah terbatas, kekacang dan bijirin dan susu kacang soya.
Individu darah jenis ini perlu mengambil sayur-sayuran dan buah-buahan dalam kuantiti yang banyak.
Makanan yang harus dihindarkan adalah hidangan laut berwarna putih seperti ikan siakap putih, cumi-cumi, daging lembu, daging salai, susu, keju hasil olahan industri, kacang merah, roti, kuih-muih, kek, kentang, mangga, betik, jeruk, pisang, minyak jagung dan minyak kacang tanah.
Ciri khas individu jenis darah A:
  • Memiliki sistem pencernaan yang sensitif
  • Perlu menghindari makanan yang daripada produk susu dan daging
  • Dianjurkan menjadi vegetarian atau mengambil makanan berkadar karbohidrat tinggi, namun rendah lemak
  • Mengurangkan stres dengan bermeditasi, atau berolahraga
  • Cukup beristirehat
Menu diet yang dianjurkan:
Sarapan: Air putih dicampur jus limau nipis dan oat
Snek: Jus anggur / kopi
Makan Tengah Hari: Salad dan roti gandum satu potong serta teh herba
Snek: Kuih beras dua potong dan teh hijau
Makan Malam: Pasta tanpa daging campur brokoli, yoghurt dan teh herba

Diet Untuk Golongan Darah ‘B’

Berbeza dengan individu darah jenis A, individu darah jenis B lebih fleksibel.
Teori Dr. Peter J.D’Adamo menyarankan golongan jenis darah ini menghindari makanan beku atau makanan dalam tin manakala sangat menganjurkan makanan berasaskan susu yang memiliki kandungan karbohidrat yang tinggi.
Ciri khas golongan darah B:
  • Dianjurkan untuk melakukan diet dengan berbagai-bagai variasi makanan, namun perlu menghadkan pengambilan daging.
  • Disarankan mengambil makanan dan minuman berasaskan susu untuk meningkatkan sistem imunisasi badan.
  • Olahraga yang sesuai dilakukan adalah berenang, bermain tenis, berjalan kaki dan bermeditasi.
  • Untuk mengatasi stres, disarankan memiliki hobi dan aktiviti berasaskan kreativiti.
Pemilik golongan darah B sangat mudah terhadap penyakit berkaitan imunisasi dan serangan virus, mereka disarankan agar mengambil sayuran hijau yang kaya magnesium dalam kuantiti yang banyak.
Makanan yang dianjurkan adalah daging lembu, kambing kibas, arnab, ikan laut, semua produk susu kecuali ‘blue chesse’ dan aiskrim, telur ayam organik dan ayam kampung, minyak zaitun, beras merah, beras putih, makanan berasaskan beras dan buah-buahan.
Manakala makanan yang perlu dikurangkan pengambilannya adalah ayam, ketam, udang, kerang-kerangan, telur puyuh, telur itik, minyak bijan, minyak jagung, minyak biji matahari, minyak kacang tanah, minyak soya, kelapa, santan, soya, kacang tanah, biji bunga matahari, biji labu, bijan, kacang pistacio, tempe, tauhu, kacang merah, makanan berasaskan gandum, mi segera, beras pulut, jagung, lobak, tomato dan jagung.
Menu diet yang dianjurkan:
Sarapan: Bijirin dan buah pisang beserta segelas susu tanpa lemak
Snek: Jus anggur
Makan Tengahari: Sepotong dada ayam dan dua potong roti beserta salad dan teh herba
Snek: Jus limau/yogurt dan teh herba
Makan Malam: Sepotong ikan salai, sayur rebus, buah-buahan segar dan teh herba

Diet Untuk Golongan Darah ‘AB’

Pola makan pemilik golongan darah AB adalah gabungan antara pola makan golongan darah jenis A dan B.
Penyakit yang berisiko dijangkiti adalah sinus, infeksi telinga, dan gangguan saluran pernafasan.
Pengambilan jenis makanan yang dianjurkan adalah hidangan laut, semua jenis telur (kecuali telur itik), susu fermentasi (melalui proses penapaian), minyak zaitun, minyak kacang soya, minyak kacang tanah, kacang tanah, semua jenis sayuran kecuali jagung, taugeh dan cendawan dan semua jenis buah-buahan kecuali jeruk.
Golongan daripada jenis darah ini, harus menghadkan pengambilan daging lembu, udang dan ikan laut, susu dan semua produk susu serta daging yang diproses.
Makanan berasaskan kekacang pula perlu diambil dalam kuantiti sedikit.
Kurangkan pengambilan berasaskan gandum seperti roti, kek, kuih-muih dan pasta.
Ciri khas individu jenis darah AB:
  • Memiliki sistem pencernaan yang sensitif
  • Disarankan untuk mengambil makanan dalam kuantiti sedikit tetapi kerap
  • Untuk lebih bertenaga olahraga pada setiap pagi digalakkan
Menu diet yang dianjurkan:
Sarapan: Air limau nipis, jus anggur, roti dua potong beserta satu potong keju
Snek: Yogurt
Makan Tengahari: Dada ayam empat hirisan, salad, dua biji buah plum dan teh herba
Snek: Kek keju dan teh herba
Makan Malam: Omelet dan salad buah serta kopi

Diet Untuk Golongan Darah ‘O’

Dr. Peter J.D’Adamo menyarankan agar pemilik darah jenis O lebih banyak mengambil makanan berprotein tinggi, mengikut diet rendah karbohidrat dengan pengambilan ikan atau daging (kecuali daging yang diolah) serta sayur-sayuran yang banyak, telur dan kacang namun menghindari produk susu dan gandum.
Beliau turut menyarankan agar pemilik darah jenis ini menghadkan pengambilan buah-buahan. Pemilik darah jenis O harus menghindari semua jenis bijirin, pasta dan nasi. Dr. Peter J.D’Adamo turut menyenaraikan jenis makanan yang perlu dihindar seperti sayur brokoli, sawi, taugeh, terung, cendawan, dan kentang.
Bagi pemilik darah jenis ini, telur, susu, gandum dan kekacang tidak diperlukan memandangkan tubuh telah mendapat khasiat daripada sumber daging.
Hindari jeruk kerana ia mampu mendatangkan keracunan usus kepada golongan darah jenis ini.
Ciri khas golongan darah O:
  • Memiliki sistem imunisasi tubuh yang lebih tinggi berbanding golongan darah jenis lain
  • Mudah mengadaptasi berbagai makanan
  • Untuk mengatasi tekanan, disarankan melakukan aerobik
  • Dianjurkan untuk mengambil makanan berprotein tinggi dan rendah karbohidrat, seperti daging, buah-buahan, ikan, sayuran
  • Berisiko terkena radang dan kerosakan organ seperti arthritis jika makanan yang diambil tidak bersesuaian
Menu diet yang dianjurkan:
Sarapan: Dua potong roti bakar lapis mentega dan sebiji pisang
Snek: Teh herba
Makan tengahari: Sepotong daging panggang, salad bayam dan epal
Snek: Sepotong kuih
Makan Malam: Sepotong daging lembu dan asparagus yang direbus, kentang rebus, buah-buahan dan teh herba
Hasil kajian yang dilakukan oleh Dr. Peter J.D’Adamo ini adalah suatu yang baru dan masih terdapat pertikaian daripada pakar pemakanan. Justeru, tidak melihat kepada jenis darah, apa yang lebih utama adalah mengamalkan pemakanan yang sihat.
Pemakanan sihat hakikatnya adalah mengenai memenuhi keperluan pemakanan harian dan pada masa yang sama, mengelakkan kekurangan atau berlebihan zat yang boleh menyumbang kepada risiko penyakit yang berkaitan dengan pemakanan tanpa mengira jenis darah individu.
Ia meliputi membuat keputusan yang bijak tentang apa jenis makanan yang harus dimakan dan bagaimana mengamalkan tabiat makan yang sihat.

Menarik bukan.. So, terpulanglah jika anda ingin mengikuti diet cara ini atau tidak. Yang pasti, walaubagaimanapun kita berdiet, pastikan anda mengambil diet yang seimbang dan mesti makan. Berlapar bukan cara yang betul untuk kurus.. Selain itu, senaman juga harus di buat.

Kredit : iluvislam.com

Jika anda ingin menambah supplement dalam diet anda, Shaklee menawarkan set slimming untuk anda yang berminat.

  


HIDAYAH
SID: 1134982
0123678708
nurshaida_87@yahoo.com.my


Monday, December 01, 2014

Sunburn? Cara Terbaik Cegah Dan Hilangkannya..

Siapa di sini yang pernah mengalami sunburn? Sunburn adalah di sebabkan oleh cahaya matahari..

Sinaran matahari sebenarnya bagus untuk kulit. Ianya mampu memberi Vitamin D iaitu ketika sinar matahari pagi sebelum jam 9.00 pagi. Tapi, apa pula yang akan terjadi pada kulit kalau kita terlalu terdedah dengan cahaya matahari?

Antara kesan yang akan terjadi ialah:-
1) kanser kulit
2) kemerah-merahan dan  gatal kulut (sunburn)
3) masalah kulit

Cadangan Supplement Shaklee untuk Mencegah dan Menghilangkan Sunburn

Berikut adalah cadangan supplement yang anda boleh ambil untuk mencegah sunburn. Bagi yang sudah sunburn pun, bole amalkan supplement ni untuk menghilangkan sunburn anda.

Vitamin C
Berfungsi sebagai antioksidan yang kuat, membantu dalam penghasilan kolagen dan memberikan kulit yang lebih cerah dan gebu

Vitamin E
Berfungsi sebagai antioksidan yang kuat dan menjadi ejen perlindungan UV

B Complex
Melindungi kulit dari pancaran matahari, anti stress dan melancarkan perjalanan darah.

ESP
Sumber protein untuk penghasilan sel badan yang lebih sihat, termasuk sel kulit yang sihat dan cantik, otot, kuku dan rambut yang sihat.

Collagen Powder
Memberikan kelembapan dan keanjalan  kepada kulit, mengurangkan pigmentasi, jeragat dan warna kulit yang tak sekata


Jom Lihat Alat Solek Saya..

Hari ini saya nak share sikit, 3 benda yang wajib saya apply sebelum keluar rumah selain baju, tudung dan lain2.. Hahaha.. Saya ni budget artis jekan.. Apa pun, saya nak kongsi jugak.. hehe..

1) Lipstik..
Baiklah, lipstik memang wajib saya pakai sebelum saya keluar rumah.. Jenis lipstik? Saya suka lipstik yang magic tu.. Saya guna lipstik Dr Azimuth.. Sekali apply, warna dia akan ikut warna darah, paling best tahan lama sampai esok pagi pun warnanya masih kelihatan walaupun pudar dan paling best tak gelapkan bibir.. Siap ade effect shining2 gitu dan bibir rasa lembab je sentiasa..Saya suka warna rose.. Lipstik ni, saya tak suka pakai sebarangan, sebab kalau salah pilih, akibatnya bibir akan jadi hitam dan hilang serinya.. 

2) Bedak Baby
Saya suka sangat pakai bedak baby.. hehe.. Yelah, ibu-ibu yang ada anak biasanya main guna je bedak anak mereka.. Hehe.. Bukan apa, pakai bedak baby ni lagi best sebab bile peluh takdelah rasa tak selesa macam kita pakai bedak compact. Jangan ingat saya tak ada bedak compact, ada, tapi jarang sangatlah saya pakai.. Bedak baby lebih mudah..

3) Perfume..
Oppss, bukankah perempuan tak boleh keluar rumah dalam keadaan berwangi-wangian.. Memang betul.. Tapi saya tak apply perfume di baju luar seperti mana yang orang biasa buat.. Saya pernah dengar ustazah Isfadiah bagi ceramah, perempuan boleh pakai perfume tapi jangan sampai orang dapat kesan yang kita pakai perfume. Dia bagi cadangan kalau nak, semburlah di dalam tudung atau baju serta dalam kuantiti yang sedikit.. Cukup sekadar kita seorang sahaja yang bau dan untuk kita berasa selesa serta yakin berhadapan dengan orang ramai.
Itu sahaja yang selalunya saya akan apply ketika keluar rumah.. Saya memang tak apply apa-apa cream pada wajah, kerana setiap hari saya wajib ambil set kulit Shaklee saya iaitu Vita C+ B complex+ Vita E yang membantu kulit saya sentiasa lembap selain melindungi kulit saya daripada radikal bebas dan kesan pencemaran secara langsung dan tak langsung..
Nak dapatkan Set Kulit untuk diri anda? Saya boleh Membantu..
Bulan ini ada promo untuk set Kulit Basic Shaklee ni tau..
Promosi Vita C dan Vita E, keduanya beli 6 percuma 1.. Berminat? Bolehlah hubungi saya..
Hidayah
0123678708
Sid no: 1134982
nurshaida_87@yahoo.com.my

Saturday, November 29, 2014

Make Your Influence Positive!



Tahukah anda,



Kita banyak mempengaruhi kehidupan
anak-anak kita? Setiap apa yang kita lakukan, pastinya di tiru oleh
anak-anak kita. Tak kiralah apa sekalipun. Waima cara kita tidur juga
terkadang mempengaruhi..



Tabiat buruk, janganlah kita
tunjukkan pada anak kita. Kerana, anak sentiasa memerhatikan setiap
pergerakan dan tindakan ibu dan ayah mereka.



Oleh
kerana itulah sering kita dengar peribahasa bapak kencing berdiri, anak
kencing berlari, like father, like son, mana tumpahnya kuah kalau tak ke
nasi dan macam-macam lagi kata bidalan yang kita dengar.



Tak percaya? Jom tengok video ini... Anda yang mencorakkan masa depan anak anda.






Friday, November 28, 2014

Sukar Hamil. Jom Usaha Dengan Set Kesuburan Shaklee..

Hari ini ingin saya kongsikan set kesuburan Shaklee yang boleh di jadikan sebagai ikhtiar kepada masalah sukar hamil..

InshaAllah boleh membantu..

********************
1. Energizing Soy Protein (ESP)
Ia adalah protien lengkap yang mengandungi 9 asid amino yang sangat tinggi nilainya dalam pembentukan sel. Protein ialah makanan asas kepada sel. Sel yang sihat akan memudahkan proses yang berkaitan persenyawaan, perlekatan telur dan lain-lain. ESP merupakan sumber protein biologi yang lengkap berasaskan tumbuhan yang secara semulajadi rendah lemak, bebas kolestrol dan kaya dengan asid amino penting.

2. Vita-Lea
Mengandungi 28 vitamin dan mineral yg diperlukan oleh tubuh badan seorg dewasa. Pengambilan Vita-lea sebiji sehari boleh membantu meningkatkan taraf kesihatan secara menyeluruh. Jadi, suami dan isteri perlu melengkapkan kesihatn diri dengan mengambil multivitamin ini.

3. Vit c
Satu tablet Vita C membekalkan 500mg vitamin C. Vita-C Shaklee adalah jenis 'sustained release' di mana vitamin C akan dilepaskan secara perlahan-lahan dan tahan lebih lama di dalam tubuh badan. Vitamin C berfungsi sebagai anti-oksidan seperti Vitamin E dimana ia menjaga kualiti sel sperma. Sperma yang tidak sihat dan tidak tangkas akan bermasalah untuk bersenyawa dgn ovum.

4. B-Complex
Lengkap dengan vitamin B6 (13.5mg), B12 (40.5mcg) dan asid folik (200mcg). Pengambilan asid folik bersama-sama dengan kehadiran vitamin B6 dan B12 amatlah disarankan bagi mengelakkan anemia yang boleh menyebabkan masalah kesuburan serta mengurangkan risiko kecacatan janin dan kecacatan tiub neutral.

5. Vit E
Terkenal sebagai "vitamin seks". Selain menghaluskan kulit, anti penuaan, melancarkan peredaran pembuluh darah, mencegah pembentukan darah beku, pembentukan sel2 baru (termasuk RNA & DNA) dan lain-lain, ianya juga amat terkenal mempunyai khasiat untuk meningkatkan kelelakian & menyuburkan organ reproduksi lelaki & amp; wanita. Sebanyak 50% Selenium di dalam badan lelaki berada di dalam testikel & duktus seminal. Selain itu, lelaki akan kehilangan selenium melalui air mani. Maka, suplemen Selenium yang cukup sangat membantu hubungan seksual bagi lelaki.

6. Zinc Complex
Bagi kaum lelaki, zink merupakan zat yang sangat penting bagi proses pembentukkan hormon testosterone, bantu kekalkan jumlah air mani, bantu kekalkan paras testosterone yang bersesuaian, serta memberikan tenaga untuk sperma agar lebih aktif menuju ke ovum. Selain itu, zink berperanan dalam proses pembentukan genetik, iaitu pada DNA (Deoxyribose nucleid Acid). Secara keseluruhannya, Zink membantu mengekalkan keinginan seksual yang tinggi dan menghasilkan sperma yang sihat. Kekurangan Zink bagi lelaki akan mengakibatkan pelbagai masalah seksual termasuk sperma yang abnormal, dan penyakit prostat.Zink digunakan untuk kesuburan bagi wanita kerana zink akan melindungi sperma dan melawan bakteria dalam vagina.

7. Alfalfa Complex
Diamalkan oleh wanita, terutama bagi mereka yang rasa "sakit ketika bersama", membantu atasi masalah keputihan, masalah haid yang tidak teratur atau senggugut/ sakit pinggang yang melampau tatkala di datangi haid (makan alfalfa bersama kalsium), dan turut membantu dalam hubungan suami isteri (bertindak seperti Kacip Fatimah). Ada juga sesetengah sumber yang mengaitkan Alfalfa bantu di dalam masalah PCOS.

8. GLA Complex
Diamalkan oleh wanita, terutama yang menghadapi masalah haid tidak teratur. Gamma Linolenic Acid (GLA) bantu wanita hasilkan cecair serviks yang subur & berkualiti, yang juga dikenali sebagai "Mukus serviks putih telur (egg white cervical mucus)". Cecair serviks jenis ini sangat subur, nipis, berair, cerah & amp; likat, dan sangat2 membantu sperma berenang terus ke uterus, ke Tiub Fallopio, dan ke telur (ovum). Tambahan, cecair serviks yang sangat subur ini juga akan bantu sperma hidup lebih lama iaitu sehingga 5 hari di dalam Tiub Fallopio, yang mana akan membantu proses persenyawaan walaupun anda tidak melakukan hubungan seksual semasa si isteri sedang subur (waktu ovulasi)..

Ingin dapatkan set kesuburan shaklee? Saya boleh membantu..

Hidayah
0123678708
Sid: 1134982
nurshaida_87@yahoo.com.my


Thursday, November 27, 2014

Jom Baca Kelebihan Meminum Air Kosong Setiap Hari.

Hari ini saya akan kongsikan beberapa kelebihan meminum air suam setiap hari..

Kelebihan Minum Air Putih ketika perut kosong, Tabiat minum air kosong
ketika perut kosong adalah salah satu amalan yang sangat baik. Rasulullah SAW juga sering mengamalkan minum air kosong selepas bangun sahaja dari
tidur setiap pagi. Ia juga baik untuk penyakit antaranya:-
1- penyakit sakit kepala
2- sakit badan
3- sistem jantung
4- artritis
5- degupan jantung yang pantas
6- epilepsi
7- kegemukan berlebihan,
8- asma bronkitis
9- TB
10- meningitis
11- buah pinggang dan air kencing
12- muntah-muntah
13- gastrik
14- cirit-birit,
15- buasir
16- kencing manis
17- sembelit,
18- semua penyakit mata
19- rahim dan gangguan haid
20- kanser
21- hidung telinga
22- penyakit tekak
Bangun sahaja daripada tidur pastikan minum segelas air. Baik sebelum membersihkan mulut. Khusus untuk kesihatan. Japanese Medical Society
misalnya berjaya membuktikan dalam kes-kes tertentu, amalan ini mampu memulihkan penyakit termasuk yang serius. Diantara penyakit yang termasuk
dalam penyelidikan persatuan perubatan di negara matahari terbit itu ialah sakit kepala, sakit-sakit badan, atritis, degupan jantung yang pantas, epilepsi, lemak berlebihan, bronkitis, tibi, meningtis, buah pinggang dan jangkitan pd air kencing.

Cr: Puan Mariani Md Isa


Segalanya Tentang Kalsium Anda Patut Tahu.

Tahukah Anda?
Kalsium adalah mineral yang terbanyak terdapat dalam badan kita iaitu lebih daripada 90% bahan keras dalam tulang dan gigi. Ia diperlukan untuk pembentukan dan bagi mengekalkan tulang yang kuat serta gigi yang sihat. Ia juga untuk pembekuan darah, penghantaran gerakbalas saraf, dan kontraksi otot. Peranan penting kalsium ialah mencegah penyakit osteoporasis. "
Berapa banyak kalsium diperlukan?? Institut kesihatan Kebangsaan mengesyorkan 1000mg sehari bagi wanita dan 1500mg bagi wanita pasca putus haid.
Kecuali anda seorang "kaki susu" serta cermat memakan, adalah sukar untuk memperolehi jumlah kalsium ini menerusi diet sehari-hari. Kebanyakan wanita menghadkan pengambilan susu dan keju kerana kalorinya... tetapi sebenarnya, pengambilan purata bagi wanita hari ini ialah kurang dari 600mg kalsium sehari, inilah sebab utama kita wanita dilanda wabak osteoporosis.
 


Jom check jika anda ada tanda-tanda berikut.. 
Antara Tanda-Tanda Kekurangan Kalsium:
Otot & Saraf:Kebas dan rasa yang mencucuk keliling mulut, jari-jari tangan dan kaki.Kejang otot Wheezing(pernafasan berdehit), Susah menelan, Suara berubah akibat laryngospasm
 Saraf:Mudah marah, terjejas keupayaan intelek kemurungan ungan, dan perubahan personaliti Letih Sawan Lain-lain pergerakan yang tidak terkawal, Jantung Sesak nafasTanda-tanda lemah jantung...cepat penat Kulit Rambut kasar kuku rapuh Psoriasis (sakit kulit) Kulit kering
Lagi Tanda-Tanda Kekurangan Kalsium: Kekejangan atau kram ototsukar/susah nak tidurPerasaan berdebar2 Eczema-penyakit kulit Rapuh kuku Sakit SendiTekanan darah tinggi gigi reput Paras Kolestrol timggi Kebas-kebas kaki dan tangan Rheumatiod arthritis Rickets
Mengikut kaji kalsium adalah paling baik jika diambil bersama dengan dengan magnesium. Penyerapan kalsium akan jadi paling baik dengan kehadiran magnesium. Kekurangan magnesium memberi kesan kepada kemampuan tubuh mengawal penggunaan kalsium. Pengambilan kalsium dan magnesium yang tidak seimbang juga boleh menyebabkan penyakit batu karang.

Kenapa Shaklee Osteomatrix pilihan saya?
... kerana Ostematrix ni lengkap dgn unsur Kalsium, Magnesium, dan Vitamin D. Vitamin D dalamnya penting utk memastikan penyerapan kalsium dalam darah dengan lebih efektif. Makan 4biji sebelum tidur, esoknya bangun pagi cergas ceria, membuang memang mudah.. Alhamdulillah.. 
Tahukah anda Shaklee OsteMatrix membekalkan:
1,000 mg (100% DV) unsur kalsium daripada sumber-sumber yang mempunyai tahap kepekatan yang tinggi dan mudah diserap dari alam semula jadi400 mg (100% DV) magnesium untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya400 IU (100% DV) vitamin D untuk merangsang penyerapan kalsium
Tahukah anda mengapa kita perlu amik 4 biji osteomatrix sebelum tidur??
... Sebabnya, penyerapan kalsium bergantung kepada berapa kerap kita buang air kecil. Pada waktu malam, kita kurang ke toilet, so tubuh lebih mudah menyerap lebih banyak kalsium. Dan sebagai bonusnya, kita akan dapati boleh bangun pagi keesokannya dengan lebih mudah, tiada cramp/sengal2 dan badan rasa lebih ringan gitu.
 Sbb kekadang.. kita kata kita minum susu.. ambik produk tenusu/dairy products..tapi masih ada masalah sendi.. sakit n lenguh badan n sebagainya..
Kalsium dalam badan tak cukup.. atau badan kukurangan Vit D.. so byk mana pun kita ambil sumber kalsium badan kita tak boleh  menyerap kalsium.tu..
So utk penyerapan maksimum Kalsium..kita perlukan Vit D dan juga Magnesium sama.. ini vitamin dan mineral yg penting dalam badan kita..

Wednesday, November 26, 2014

Kenapa Yogurt Di Pilih Untuk Di Gabungkan Dengan ESP Shaklee Sebagai Masker? Anda Ingin Cantik? Wajib Baca.

Petang ini saya ingin berkongsi tentang masker dengan ESP.. Pasti ramai yang tertanya-tanya kenapa yogurt di pilih untuk di gandingkan dengan ESP Shaklee.. nak tau kenapa? Jom.. Check it out..
Kenapa yogurt dipilih untuk digandingkan dengan Energizing Soy Protein Shaklee sebagai bahan membuat masker? Jom baca...


1- Asik laktik yang terdapat dalam yogurt berfungsi sebagai exfoliator (agen pengelupasan) dan menjadikan kulit wajah menjadi lembut. Yogurt sesuai juga untuk yang mempunyai kulit sensitif kerana pengelupasan yang berlaku adalah secara lembut.

2 - Yogurt merupakan anti-fungul dan anti-bakteria yang boleh membantu mengurangkan jerawat dan memulihkan tona kulit tidak sekata, oleh itu ianya dapat membantu mencegah sebarang cela pada muka

3 - Zink yang terkandung di dalam yogurt berfungsi memberikan rasa nyaman kepada kulit yang terbakar serta memberikan kelembapan kepada kulit, oleh itu yogurt dapat membantu memulihkan kesan 'sun burn'
Kebaikan masker plak..

1)membantu mendapatkan kulit yang 'glowing', lembut, tona kulit yang sekata dan halus mulus
2)mengecilkan liang pori-pori serta melembabkan kulit wajah
3)mengurangkan bintik-bintik hitam dan putih tanpa perlu dipicit
4)mengembalikan keremajaan wajah dengan mengurangkan kedutan pada wajah mengurangkan & 5)merawat masalah kulit berminyak yang menjadi punca jerawat & pigmentasi

Namun begitu, sekiranya anda terlalu kerap menggunakan masker, ada juga keburukannya, antaranya..
Kulit akan menjadi kering sekiranya terlalu kerap menggunakan masker.    
Cukup lah sekadar 1-2 kali seminggu sahaja anda bermasker. Sekiranya masker itu tidak sesuai/anda pakai terlalu lama, bleh menyebabkan radiasi pada kulit tambahan pula jika masker tersebut mengandungi bahan kimia yang tinggi. Akan tetapi, sekiranya anda membuat masker dari Energizing Soy Protein Shaklee, inshaAllah masalah ini tidak akan berlaku kerana Energizing Soy Protein Shaklee ada diperbuat dari bahan semulajadi yang selamat & suci..

Berminat untuk mendapatkan ESP anda? Saya boleh membantu
Hidayah
0123678708
SID 1134982
email: nurshaida_87@yahoo.com.my

Tuesday, November 25, 2014

7 Elemen Penting Dalam Vitamin E Yang Anda Patut Tahu. Vitamin Cantik Anda

Vitamin E adalah sejenis antioksidan yang terkenal dengan fungsinya melindungi sel – sel dan tisu dalam badan dari kerosakan akibat radikal bebas.

Vitamin E Shaklee terdiri daripada d-alpha-tocopherol concentrate lengkap dengan Selenium [as selenium yeast].

Vitamin E sahaja tidak sempurna tanpa selenium. Pengambilan vitamin E perlulah lengkap dengan selenium untuk mendapat kesan pengambilan yang optimum manakala tanpa selenium ia boleh bertindak sebagai toksik dalam jangka panjang kerana ia tidak dapat melaksanakan fungsinya dengan baik.




7 Kretiria Vit E Shaklee
1- Fungsi
~ Awet muda
~ Membaiki peredaran darah, memperbaiki tisu, rawatan PMS
~ Mengurangkan parut
~ Meningkatkan kesuburan untuk lelaki & juga wanita
~ Kulit dan rambut sihat, cantik & lebat
~ Merawat masalah keintiman
~ Merawat masalah seksual lelaki
~ Vitamin E juga boleh dijadikan sebagai masker semulajadi
vitamin e Shaklee ini dah ditambah dgn GRAPE SEED EXTRACT yg menambahkan lagi khasiatnya dan tahap powernya berbanding yg dulu
Kebaikan kesihatan grape seed extract
~ Menyingkirkan radikal bebas
~ Mengurangkan radang (inflammatory)
~ Membantu kesihatan otak, kulit dan mata.
~ Membantu pengedaran mikro dan kardiovaskular.
~ Mencegah masalah kelenjar prostat
~ Melambatkan proses penuaan
~ Mengurangkan kedutan dan meningkatkan keanjalan kulit
~ Mencegah kesan negatif yang disebabkan oleh sinar ultraviolet
~ Membantu fungsi sistem saraf otak
~ Meningkatkan daya pertahanan

2- Siapa yang Perlukan Vitamin E
~ Lelaki dan wanita.
~ Ingin kelihatan muda
~ Mempunyai masalah jantung atau kolestrol
~ Sukar mengandung
~ Dingin untuk melakukan hubungan kelamin
~ DLL

3- Perbezaan shaklee
Vitamin E Shaklee:
~ Bersumber semulajadi
~ Pada label ada huruf ‘d’ (ini bermakna ia adalah sumber asli)
~ Lebih mudah diserap oleh badan
Vitamin E Biasa :
~ Vitamin Sintatik
~ Pada label ada huruf ’l’ (ini bermakna sumber tiruan atau sumber kimia)
~ Tidak dapat diserap oleh badan , ini akan menyebabkan toksik kemudian hari dan penyebab kepada wujudnya abnormal sel dalam badan.

Kebaikan Utaman Vitamin E :
* Bertindak sebagai antikoagula (anticoagulant) yang mengurangkan kebolehan darah untuk membeku. Ini mengurangkan risiko penyakit strok akibat darah beku dan penyakit jantung.
* Membantu menguatkan 2 enzim penting yang menjana sejenis bahan dipanggil prostacyclin, iaitu sejenis komponen yang menghalang blood clot dan memastikan salur darah sentiasa dalam keadaan baik.
* Membantu menjaga permukaan dalam salut darah agar sentiasa licin – mengelakkan pembentukan plak kolesterol
* Bertindak sebagai antioksidan yang menghalang radikal bebas dari merosakkan sel-sel badan kita.
* Vitamin E dpt membantu pembesaran tulang yang sihat dengan melawan bahan kimia dan asid yang boleh menggangu pembentukan tulang.
* Vitamin E membantu fungsi sistem badan seperti :
- Sistem saraf
- Sistem otot
- Sistem pembiakan (proses pembentukan gen)

Ringkasan Kebaikan Vitamin E :
~ Menjadikan anda tampak lebih muda dengan membantutkan penuaan sel yang disebabkan oleh radikal bebas.
~ Melindungi paru2 dari pencemaran udara.
~ Meningkatkan kuasa sel-T untuk melawan penyakit.
~ Anti oksidan.
~ Membekalkan oksigen ke sel-sel badan.
~ Mengurangkan risiko Alzheimer (nyanyuk).
~ Mengurangkan risiko keguguran bagi wanita hamil.
~ Menyelesaikan masalah kelesuan.
~ Mengurangkan risiko parut yang besar.
~ Merendahkan kadar kolesterol.
~ Membantu mencegah kanser.
~ Merendahkan risiko katarak

4- Simptom kekurangan
Kekurangan Vitamin E :
Malasah kekurangan Vitamin E biasanya berkait rapat dengan sel badan yang tidak boleh menyimpan lemak sedangkan Vitamin E adalah bersifat larut lemak dan perlukan lemak untk bergerak ke bahagian yang diperlukan dalam badan.
Kekurangan Vitamin E alpha-tocopherol menyebabkan sel darah merah menjadi rapuh dan meningkatkan penghasilaan radikal bebas dalam tubuh. Lalu menjadikan tubuh kita mudah rosak disebabkan oksidasi.
Gejala – Gejala Kekurangan Vitamin E :
- Anemia (kurang bilangan sel darah merah atau haemoglobin)
- Masalah berkaitan system pembiakan
- Susah mengamdung
- Senang keguguran
- Tanda penuaan pada kulit (age spots)
- Katarak
- Hilang nafsu seksual
- Rambut kering & gugur
- Kelemahan otot (myopathy)
- Luka lambat sembuh
- Kebas kaki (cramps)
- Penyakit berkaitan usus
- Mati pucuk
- Prostat membesar.

Jika Terlebih Vitamin E :
Vitamin E bertindak sebagai antokoagulan (anticoagulant) yang mengurangkan risiko pembekuan darah dan berfungsi mencairkan darah supaya peredaran dalam badan adalah lancer.
Terlebih dos Vitamin E mungkin menyebabkan dan mudah berlaku pendarahan seperti hidung berdarah.

5- Sumber Makanan Yang Mengandungi Vitamin E :
~ Avokado
~ Biji bunga matahari
~ Kacang soya
~ Buah zaitun
~ Badam
~ Labu
~ Kacang buncis
~ Ubi keledek
~ Sayuran hijau
~ Minyak sayuran, minyak zaitun, minyak jagung dan minyak matahari

6- Dos Pengambilan
1 biji sehari

7- Panduan Pilih
1. Pilih Vitamin E yg bersumber semulajadi ( boleh lihat pada label.. ada huruf d kecil (d-alfa tocoferol) menunjukkan ia sumber semulajadi. satu huruf 'l' or 'dl' menunjukkan ia sumber tiruan or kimia)
2. Cari perkataan mixed tocopherol dlm label
3. Pilih Vit E yg berserta selenium, Sumber semulajadi adalah lebih baik kerana ia lebih mudah diserap oleh badan berbanding sumber kimia/tiruan
Apa yang hebatnya Vita E Shaklee ni kerana ia memenuhi garis panduan di atas:
~ Vitamin E Shaklee adalah bersumberkan asli
~ Vitamin E Shaklee terdiri daripada Vitamin E d-alpha tocopherol concentrate and d-alpha tocopheryl acetate
~ Vitamin E Shaklee lengkap dengan Selenium [as selenium yeast]*

5 Manfaat Tidur Untuk Kecantikan Yang Patut Anda Tahu..

Tahukah anda tidur yang cukup boleh mencantikkan wajah kita? Jom kita semak apa manfaat tidur yang dapat memberi kecantikan kepada wajah? Lets read..

5 Manfaat Tidur untuk Kecantikan anda
Selain untuk kesihatan, tidur juga mempunyai manfaat untuk kecantikan. Inilah Manfaat Tidur untuk Kecantikan.
 
1.Kulit Lembut
Setiap Wanita ingin mendapatkan kulit yang lembut, bukan? Bagaimana Anda mendapatkannya jika sering tidak cukup tidur? Biasakan tidur diawal waktu dari jam 10 malam. Dengan begitu, sel-sel kulit Anda dapat bergenerasi dan kulit dapat bernafas.


2.Cegah Jerawat
Cegah jerawat dengan tidur tepat waktu. Tidur dapat mencegah peradangan dan resistensi yang menjadi penyebab utama timbulnya jerawat.

3.Mata Cantik
Dengan tidur yang cukup dapat mengatasi mata yang tidak bermaya. Tidak hanya itu, tidur yang cukup dapat menghilangkan lingkaran hitam dibawah mata Anda.
 
4.Rambut Sihat
Tidur yang cukup dapat menyihatkan rambut. Salah satu penyebab kerosakan rambut adalah kurang tidur. Jadi untuk rambut sihat dan bersinar pastikan tidur anda cukup ye.


5. Kulit Cantik
Tidur yang cukup juga akan menjadikan kulit anda cantik dan sihat dari dalam.
Credit Pn: Mariani

Monday, November 24, 2014

7 Elemen Yang Anda Perlu Tahu Tentang B Complex.. Vitamin Stress Anda..

Hari ini pula, saya nak bercerita mengenai satu vitamin yang biasa di ambil oleh wanita yang merancang untuk hamil, yang hamil dan yang baru bersalin iaitu B complex. Sebenarnya b complex ni bukan sahaja sesuai untuk mengandung sahaja tetapi ianya juga mempunyai fungsi lain untuk badan.. Nak tahu apa dia? Jom baca..

Vitamin B Complex adalah merupakan gabungan dari beberapa vitamin yang larut air. Komponen B kompleks terdiri daripada:

1. B1 (thiamin)
2. B2 (riboflovin)
3. B3 (niacin)
4. B5
5. B6 (pyridoxine)
6. B12 (cobalamine)
7. Acid folic
8. Asid panthothenic
9. Biotin

Setiap komponen dalam vitamin B Complex memiliki fungsi khusus. Vitamin ini membantu dalam fungsi sistem pertahanan tubuh dan saraf yang sihat. Ia juga membantu dalam penghasilan sel darah merah dan mampu mencegah anemia.

7 kretiria B complex Shaklee

1- FUNGSI @ KELEBIHAN B COMPLEX SECARA UMUM

1. Menghasilkan tenaga dan berperanan dalam membantu kemampuan berfikir.
2. Mengelakkan penyakit beri-beri.
3. Merangsang pertumbuhan pada kanak-kanak.
4. Diperlukan untuk kesihatan mata, kulit, kuku dan rambut.
5. Penting untuk sirkulasi dan fungsi normal sistem saraf.
6. Mencegah stress.
7. Menguatkan antibodi tubuh.
8. Amat penting untuk aktiviti sel genetik.
9. Diperlukan dalam pembentukan protein asid amino.
10. Diperlukan untuk memproses dan perbaikan sel-sel darah merah.
11. Mencegah anemia.

KELEBIHAN B COMPLEX UNTUK KANAK-KANAK

1. Merangsang pertumbuhan.
2. Meningkatkan kemampuan berfikir.
3. Memberikan tambahan tenaga.

KELEBIHAN B COMPLEX UNTUK ORANG DEWASA

1. Menambah tenaga.
2. Mengurangkan stress.
3. Melambatkan proses uban di rambut.
4. Membantu meningkatkan konsentrasi.

KELEBIHAN B COMPLEX UNTUK IBU MENGANDUNG

1. Amat diperlukan untuk pembentukan dan aktiviti sel genetik.
2. Mencegah anemia (tekanan darah rendah).

2- Siapa Yang perlukan?

Semua individu perlukan vitamin B terutama mereka yang:-

· Terdedah kepada sinaran matahari
· Terdedah kepada tekanan kerja dan beban kerja yang banyak
· Mereka yang mempunyai sakit kencing manis , tekanan darah tinggi, migraine
· Mereka yang tidak dapat focus dalam pekerjaan yang dilakukan.
· Mereka yang hendak menjaga kecantikan tubuh badan
· Mereka yang nak nampak cantik dan muda
· Mereka yang mengandung dan menyusukan anaknya
· Wanita yang mengambil pil perancang

Maka, jika anda mempunyai kekangan dalam memastikan pengambilan vitamin B yang lengkap, cubalah amalkan pengambilan suplemen B Complex...

3- Perbezaan Shaklee

~ Bio-availability(kebolehserapan) yg tinggi - ini kerana asid folik yg semulajadi tidak mudah diserap oleh tubuh, 99% asid folik yg terdapat dalam pasaran bersifat sintetik

~ Berkualiti - mengandungi 8 komponen penting vitamin B, 100% biotin & asid folik. Semua vitamin B ini perlu ada dalam B-kompleks untuk mendapatkan keseimbangan dan keberkesanan yang sempurna.

Manfaat utama:

1. Menukar makanan kpd tenaga
2. Melawan tekanan
3. Membantu tumbesaran
4. Mengatasi masalah rambut beruban & gugur
5. Baik untuk mata
6. Mencegah anemia
7. Meredakan senggugut
8. Mencegah mulut merekah, jangkitan lidah & mulut berbau
9. Detoksifikasi

4- Simptom kekurangan

~ Depresi
~ Murung
~ Insomnia
~ Kurang selera makan
~ Sembelit
~ Masalah lidah (lidah menjadi merah,sakit,bengkak atau kurng deria rasa)
~ Kurang konsentrasi
~ Mudah tersinggung
~ Melemahkan sistem saraf
~ Mengganggu fungsi otak
~ Pembentukan abnormal sel.
~ Kurang konsentrasi

5- Sumber makanan

Di antara sumber makanan yang kaya dengan B-Complex adalah hati,limpa dan jantung. Malangnya ramai yang menghindar mengambilnya kerana takut masalah kolestrol. Maka perlu diganti dengan pemakanan tambahan

6- Dos Pengambilan

1 Biji sehari selepas makan

7- Panduan Memilih

BAGAIMANA MEMILIH B-COMPLEX YANG BAIK

Mengandungi kesemua 8 vitamin- B1, B2, B3, B5, B6, B12, asid folik dan biotin sebagaimana dinyatakan dlam RDA (kesemuanya perlu diambil pada masa yang sama)
Harus mengandungi 100% RDA untuk asid folik dan biotin
Pastikan jurang peratusan nilai harian B1, B2, B3 dan B12 tidak terlalu besar
Elakkan pengambilan B-complex yang menawarkan rumusan larut air (sustain-release)

**********************

Pernahkah anda mengambil vitamin B Complex Shaklee dan merasakan baunya sangat teruk dan meloyakan?

Sebenarnya bau pada B complex adalah satu petanda yang sangat bagus. Ini kerana ia memberi maksud bahawa B Complex Shaklee adalah B-Complex yang lengkap. Bahan yang menyebabkan bau kurang menyenangkan ialah Thiamin, salah satu komponen dalam vitamin B. Thiamin memberi bau kepada B complex, termasuklah bau kencing kerana ia larut air dan disingkir melalui kencing.

Vitamin Shaklee memang berbau kerana ia tidak mengandungi sebarang pewarna atau perisa. Tambahan pula ia adalah vitamin yang dihasilkan dari sumber natural. Bila dicampur perisa dan pewarna, hilanglah identitinya sebagai vitamin natural.

Vitamin B Complex Shaklee juga memberi beberapa kesan seperti merasa panas, rasa haus, rasa lesu, sekiranya ia pertama kali anda mengambilnya. Jangan risau kerana ia adalah normal. Ia memberi mesej bahawa tubuh anda sedang berinteraksi dengan vitamin B complex tersebut.


Sunday, November 23, 2014

7 Elemen Dalam Vitamin C Yang Anda Perlu Tahu..

Harini saya ingin berkongsi tentang Vitamin C shaklee.. Nak tahu elemen-elemen penting dalam Vitamin C shaklee? Jom baca..

7 Elemen Penting Dalam Vitamin C Shaklee

Fungsi

Vitamin C atau Asid Askorbik amat bermanfaat pada kesihatan manusia. Semua orang tahu bahawa Vitamin C boleh membuatkan kulit menjadi cantik dan licin. Benarkah begitu?

Vitamin C membantu pembentukan kolagen iaitu sejenis protein yang menyusun tubuh manusia. Kolagen adalah struktur yang terlibat dalam pembinaan tulang, gigi, sendi, otot dan kulit. Perkataan kolagen itu sendiri berasal dari Yunani yang bererti lekat atau bersifat sebagai pelekat.Sebab itulah si pengamal akan mendapati kulitnya lebih licin, tegang dan cantik, dan luka cepat sembuh kerana ia membentuk perhubungan tisu badan yang kuat.

Vitamin C menjaga salur darah agar tidak mudah pecah, mencegah pengerasan salur darah, membantu proses metabolisma kolesterol iaitu pembentukan asid hempedu yang penting dalam proses pemecahan lemak. Sebab itulah mereka yang menghidap darah tinggi amatdigalakkan mengambil vitamin C bagi mengelakkan stroke dan jantung tersumbat.

Detoksifikasi. Vitamin C berupaya mencantumkan bahan logam berat seperti plumbum, raksa, arsenik dan lain-lain toksik menjadikan ianya tidak bahaya pada buah pinggang dan dapat dinyahkan daripada badan dengan lebih mudah. Mereka yang merokok patut menjadikan vitamin C sebagai kawan baik kerana ia dapat membersihkan darah dan mengelakkan buah pinggang anda daripada mengalami kerosakan yang teruk.Vitamin C juga berperanan dalam pengeluaran hormone antistress dan interferon (hormone fungsi imun). Mengikut doctor Bruce Miller, the more you stress the more you need vitamin C. Kita tahu bahawa stress boleh memusnahkan vitamin C dan oleh kerana kekurangan vitamin C sistem keimunan kita menjadi lemah dan mudah diserang penyakit.

Penyakit skurvi adalah akibat kekurangan vitamin C. Sesiapa yang mengalami pendarahan pada badan, lebam-lebam, gusi mudah berdarah, gigi mudah tercabut dan luka lambat sembuh, pendarahan dalam otot dan sendi adalah disebabkan kekurangan vitamin C. Jelas sekali vitamin C adalah umpama gam yang melekatkan sel-sel lalu menjadikan tisu-tisu dalam badan kita tidak mudah koyak atau terluka. Mereka yang sedang sakit adalah disarankan mengambil vitamin C pada dos yang lebih tinggi bagi mempercepatkan proses penyembuhan,

Kita digalakkan mengambil buah-buahan dan sayur-sayuran lima kali sehari. Namun kekangan masa dan tekanan kehidupan masa kini menyebabkan vitamin C tidak dapat diserap oleh badan secara optimum dan lebih banyak keluar melalui air kencing. Menurut Dr Bruce Miller, dos yang dicadangkan ialah 500mg sehari iaitu bersamaan 7 setengah biji Oren. Jika kita mampu, tidak perlulah menelan pil tetapi jika sebaliknya adalah dinasihatkan agar mendapatkannya dalam bentuk tablet.

Sumber: cery mama faiz

Siapa yang Memerlukan?
1. Perokok

* Vitamin C adalah antioksidan utama dalam tubuh manusia. Berbanding dengan mereka yang tidak merokok, perokok memerlukan kandungan vitamin C yang lebih tinggi. Ini disebabkan 'free radicals' merbahaya dalam rokok menyebabkan menyebabkan kandungan vitamin C badan menyusut lebih cepat dari biasa.

p/s: berbeza dengan vitamin K, perokok mesti mengelakkan supplemen yang mengandungi vitamin K kerana bersifat lawan dengan 'anti- coagulant'(elak pembekuan) dalam darah).

sumber: livestrong

2. Orang yang mudah stress kerana stress akan mempercepatkan penyusutan Vitamin C dalam badan

3. Orang yang makan pil perancang sebab pil perancang juga akan menyerap Vita C dan mengakibatkan pengurangan Vita C dalam badan dengan cepat

4. Orang yang ingin mencantikkan kulit atau yang mempunyai masalah kulit seperti jerawat atau eczema memerlukan Vitamin C untuk membina kolagen kulit yang sihat dan memperbaiki tisu kulit.

5. Semua yang mahukan kesihatan tubuh badan baik kerana Vitamin C menyokong sistem Imun dalam badan dan mengurangkan selsema yang berpanjangan.

6. Yang bekerja untuk meningkatkan keberkesanan Vitamin C

7. Perlu diambil sebagai sebahagian daripada supplement Vitamin C ( mengelakkan salur darah dari runtuh/bocor, meningkatkan fungsi Vita c, mengelakkan daripada ianya cepat teroksida dan merosakkan sel )

Simptom-simptom Kekurangan
1. Kuku Mudah Patah

Bila kuku mudah patah, ia mungkin disebabkan kekurangan zat besi, zink dan asid lemak pati atau essential. Sebaik-baiknya, cuba ambil lebih banyak makanan daripada sumber daripada daging, kekacang dan ikan. Jangan anggap remeh jika kuku sering patah. Biasanya ia disebabkan kuku berada dalam keadaan kering. Elakkan membiarkan keadaan ini berterusan kerana ia menunjukkan keadaan bahawa anda terkena penyakit tiroid

2. Mata Terasa Kering

Sering kita terasa mata pedih atau kering. Sebenarnya, keadaaan ini disebabkan oleh persekitaran kita dan air mata tidak dapat meliputi mata dengan baik. Atasi keadaan ini dengan mengambil vitamin A dan asid lemak pati. Ambil lebih banyak sayuran atau buah-buahan yang berwarna hijau, kuning atau oren.

3. Pecah-pecah Di Bahagian Hujung Mulut

Kekurangan zat besi, vitamin B12, B6 dan asid folat menyebabkan pecah-pecah di bahagian hujung mulut. Sebaik-baiknya anda mengambil banyak daging, kekacang dan sayuran berwarna hijau.

4. Bibir Pecah-Pecah

Bibir pecah-pecah sering dianggap sebagai tanda bahawa tubuh mengalami panas dalam. Selain itu, ia disebabkan kerana kekurangan vitamin B2. Sebaik-baiknya ambil banyak daging dan produk susu.

5. Kulit Merah dan Berminyak

Kemungkinan, anda mengalami keadaan ini disebabkan oleh kekurangan vitamin B2, B6, zink atau asid lemak pati. Cuba ambil lebih banyak daging ikan dan kerang.

6. Jerawat

Timbul jerawat pada bahagian wajah bukan sahaja disebabkan oleh kotoran yang menghalang dan menutup pori-pori kulit muka, tetapi ia juga berkemungkinan anda kekurangan vitamin B Complex, vitamin E dan asid lemak pati. Untuk mengatasinya, ambil lebih banyak produk haiwan, makanan berbentuk bijirin dan makanan laut.

7. Rambut Nipis

Kekurangan zat besi atau zink boleh menyebabkan rambut menipis. Ambil lebih banyak daging, kekacang, produk susu dan kerang.

8. Kelemumur

Kulit kepala berminyak serta himpunan kotoran yang melekat pada rambut boleh menyebabkan kotoran. Selain itu, kekurangan vitamin C, zink dan asid lemak essential juga boleh menyebabkan kepala dipenuhi kelemumur. Cuba ambil lebih banyak buah-buahan seperti limau/ oren, daging, ikan dan produk susu.

9. Mata Merah

Mata yang merah sering dianggap mata yang letih atau akibat debu atau habuk yang masuk ke dalam mata. Namun, mata yang merah juga menandakan bahawa anda kekurangan vitamin A dan B2. Sebaik-baiknya ambil produk susu, daging, buah atau sayuran berwarna oren dan hijau.

10. Luka Lambat Sembuh

Kemungkinan, anda kekurangan zink. Lebih baik anda mengamalkan pemakanan bersumberkan susu dan kerang untuk mengatasi masalah ini.

Sumber: Mingguan Wanita | Mac 2010

Shaklee Difference
Shaklee Sustained Release Vita-C™ 500mg berupaya memberikan perlindungan berkekalan, jam demi jam dengan menggunakan sistem perlepasan berkekalannya. Vitamin C merupakan bahan antioksida yang berkeupayaan tinggi yang juga turut dikenali sebagai nutrisi yang berupaya melakukan semua perkara.

Sustained Release Vita-C mengandungi:
1. Kandungan Vitamin C yang tinggi.

2. Sistem perlepasan berkekalan dalam menyalurkan Vitamin C yang menyamai kandungan satu setengah biji buah oren untuk setiap jam selama lima jam.

3. Formulasi yang membantu mengekalkan pertahanan antioksida secara semulajadi, kekuatan sel, kesihatan mata, gigi, gusi, tulang, otot dan salur darah *

4. Merupakan Vita C pertama yang natural: TIADA perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan

5. Bertindak secara Sustained Release yang berfungsi secara perlahan untuk memenuhi keperluan tubuh badan selama 24jam.

6. Rumusan unik yang membenarkan pelepasan Vita C secara perlahan dan berterusan selama 5 jam.

* 100mg dilepaskan bagi setiap 1jam selama 5 jam tanpa henti!

7. Satu tablet mengandungi 500mg Vitamin C iaitu bersamaan dengan 7 1/2 biji buah oren.

8. Membekalkan Bioflavinoid dalam jumlah yang seimbang iaitu 120mg

9. Terdapat juga dalam bentuk yang boleh dikunyah Chewable Vita C.

Sumber Makanan

Kebanyakan pendapat mengatakan sumber vitamin C yang banyak datangnya dari buah oren. Realitinya, guava memiliki kandungan vitamin C yang lebih iaitu 183.5 mg vitamin c setengah hidangan iaitu melebihi tiga kali ganda jumlah vitamin C yang disarankan dalam sehari, 60 mg.

Walaubagaimanapun, angka ini bergantung kepada cara penyediaan seseorang individu tertentu, kerana vitamin c adalah jenis vitamin mudah larut dalam air. Jadi tahap vitamin c akan berkurangan apabila disimpan dalam keadaan lembap atau basah bersama air atau dimasak dengan air yang banyak.

Seelok eloknya, buah-buahan dan sayuran ini dimakan mentah bagi mengekalkan kesegaran kandungan vitamin C tersebut.

Terdapat pelbagai contoh lain sumber vitamin C yang mudah didapati antaranya strawberi, tomato, brokoli, betik, mangga, nenas dan lain lain lagi.

Dos Pengambilan
1. Untuk kesihatan optimum, cukup sekadar 1 biji sehari selepas sarapan

2. Untuk kulit kusam dan inginkan kulit yang cantik, seeloknya 2 biji Vitamin C selepas pengambilan ESP SHAKLEE atau COLLAGEN SHAKLEE

Panduan Pilih
Vitamin C sangat sesuai diambil oleh siapa-siapa yang mengamalkan VITALEA SHAKLEE untuk mendapatkan penyerapan vitamin yang optimum

Kredit: Nur 'Atiqah


Saturday, November 22, 2014

Anda Penghidap Kencing Manis? Jom Semak Vitamin Yang Perlu Anda Ada..

Hari ini saya ingin berkongsi tentang set Diabetes Shaklee.. Anda ada ibu, atau ayah atau suami atau anda sendiri yang menghidap diabetes? Anda boleh cuba rangkaian set diabetes shaklee ini.. InshaAllah membantu.. Nak tahu apa produknya? Lets check it out.

GLA COMPLEX - menghalang komplikasi diabetes. Merendahkan gula dalam darah, berkesan untuk diabetes semasa hamil dan usia tua. Meringankan kebas dan kesakitan disebabkan oleh gula darah yang tinggi.

B COMPLEX - menukar makanan kepada tenaga iaitu dengan menukar lemak, karbohidrat dan protin kepada tenaga sekaligus mengurangkan masalah keletihan.

ZINC - membantu pengeluaran insulin, mengekalkan fungsi insulin, seterusnya memperbaiki diabetes.

Paling bjet GLA+ZINC *ada budget lebih boleh add on VITALEA, VITA C, ALFAFA, ESP dan CAROTOMAX.

VITA-LEA - Mengandungi imbangan dan mineral yang lengkap.

VITA C 500mg - mengukuhkan kapilari dan salur darah dalam badan kita.

ESP - membantu mengawal kandungan gula dalam darah dan mengurangkan risiko penghidap diabetes.

ALFAFA - menstabilkan gula dalam darah.

CAROTOMAX - menghalang penglihatan kabur.

tetapi...anda mempunyai budget yang banyak dan malas/tidak suka makan kapsul banyak-banyak.boleh cuba VIVIX sebab sangat baik untuk pesakit kencing manis, sebotol tu tahan sehingga 45 hari, sangat JIMAT & BERBALOI.


Friday, November 21, 2014

Senda Malam.. Biskut Itu Milik Siapa?

Alhamdulillah harini family dari Kedah datang.. Seronok sangat rasanya.. Murah rezeki.. hehe..

Oklah petang ni saya sharekan satu kisah lawak yang boleh menjadi pengajaran buat kita semua.. Jom baca..

Di tengah-tengah balai perlepasan terbang, seorang lelaki berbadan sederhana sedang duduk di kerusi menunggu masa untuk terbang.

Penerbangannya di jangka akan berlepas lebih kurang 45minit lagi.  Di sebelahnya ada seorang wanita asing, yang sedang melayari internet menerusi smartphonenya.

Lelakj tersebut meneruskan pembacaannya. Tangannya mengambil biskut yang di letakkan di sisinya dan terus mengunyahnya. Ketika dia mahu mengambil biskutnya lagi, dia terkejut apabila terpandang tangan wanita itu juga mencapai biskut tersebut. 

"Eh, kenapa dia mengambil biskut ku? Sudahlah tidak meminta izin daripadaku.. " lelaki itu berkata dalam hati dan bersangka pada wanita asing itu.

Pembacaannya semakin terganggu apabila melihat tangan wanita tersebut semakin lancar mengambil biskut tersebut. Sehingga tinggal separuh sahaja biskutnya.

"Amboi, tangan kanan pegang smartphone, tangan kiri pegang biskut aku. Sedap dia aje!" Getus lelaki itu di dalam hati. Dia cukup marah dengan keadaan tersebut.

Kini biskut tinggal sekeping sahaja. Lelaki dan wanita itu saling bertentangan mata. Masing-masing tertanya-tanya siapa punya bahagian yang terakhir itu?

Spontan wanita tersebut mengambil kepingan terakhir biskut tersebut dengan pantas. Lelaki itu melopong. Tiba-tiba, wanita itu mematahkan biskut tersebut kepada dua bahagian dan menghulurkan sebahagian kepada lelaki tersebut. Tanpa senyuman lelaki itu mengambil bahagiannya.

Apabila pengumuman berkumandang memanggil para penumpang masuk ke balai perlepasan, lelaki itu mencapai begnya. Sebelum itu dia membuka beg tersebut mengambil baju sejuknya.

Alangkah terkejutnya apabila mendapati bahawa biskutnya masih ada di dalam beg..

Rupanya dia sudah tersalah sangka bahawa, biskut tadi sebenarnya adalah milik wanita itu..

Pengajaran, kesalahan orang lain sentiasa kita nampak, tetapi kesalahan diri sendiri tidak di sedari.. hahaha

Petikan daripada: Majalah Solusi.


Set Yang Mana Boleh Guna Omega? Jom Klik Di sini..

Baiklah, di sebabkan promosi Omega Guard Shaklee lagi 9 hari nak berakhir, saya nak kongsikan set yang terdapat Omega Guard di dalamnya.. Di harap ini dapat membantu anda dalam mencari set yang bersesuaian dengan masalah anda..

Omega Guard memberi manfaat kesihatan kepada semua peringkat umur. Omega Guard membekalkan asid lemak Omega-3 yang sangat bermanfaat untuk kesihatan manusia secara menyeluruh.

Antara kombinasi Omega Guard “SAVE BAJET” dengan produk lain adalah seperti berikut:

1) OMEGA GUARD + ADVANCE JOINT HEALTH TABLET
• Kesihatan sendi
• Memudahkan pergerakan
• Meningkatkan kesihatan pesakit arthritis dan gout

2) OMEGA GUARD + ALFALFA COMPLEX
• Detox dan membantu membakar lemak.
• Kawalan kolesterol
• Kesihatan jantung
• Bermanfaat untuk pesakit gout dan artritis
• Kesihatan sendi
• Meringankan sembelit dan buasir

3) OMEGA GUARD + CAROTOMAX
• Kesihatan mata
• Mengurangkan risiko mata kering
• Melegakan masalah kulit
• Kesihatan tisu kulit
• Meningkatkan imuniti

4) OMEGA GUARD + CHEWABLE VITA C
• Meningkatkan kesihatan anak
• Manfaat buat pesakit asma
• Kulit yg sihat

5) OMEGA GUARD + COQ HEALTH PLUS
• Keishatan jantung
• Kawalan kolesterol
• Mencegah salur darah dari tersumbat
• Kecantikan kulit
• Kesuburan lelaki

6) OMEGA GUARD + ESP
• Tenaga berpanjangan
• Kawalan paras kolesterol
• Kecantikan
• Sesuai utk ibu mengandung & menyusukan anak
• Kulit yg sihat berseri
• Slimming

7) OMEGA GUARD + GARLIC COMPLEX
• Mengawal darah tinggi
• Kawalan kolesterol
• Mengurangkan pemendapan atesklerosis dan lemak
• Bantu rawat asthma

8) OMEGA GUARD + GLA COMPLEX
• Kawalan kolesterol
• Kecantikan
• Melembapkan kulit
• Menangani jeragat
• Kesihatan sendi
• Anti radang
• Kesuburan wanita
• Mengimbangi perubahan dan kepekatan hormon PMS wanita

9) OMEGA GUARD + HERB-LAX
• Slimming
• Meringankan sembelit dan buasir
• Mengempiskan perut

10) OMEGA GUARD + LECITHIN
• Slimming
• Kawalan paras kolesterol
• Kesihatan jantung
• kesihatan sendi
• Meningkatkan perkembangangan memori (janin, kanak-kanak dan orang dewasa)
• Mengurangkan atau mencegah penyakit berkaitan hati

11) OMEGA GUARD + NUTRIFERON
• Meningkatkan pertahanan tubuh
• Melindungi dari batuk dan selsema
• Manfaat untuk pesakit asma dan eczema

12) OMEGA GUARD + OSTEMATRIX
• Membantu melegakan simptom senggugut
• Menggalakann kulit yg cantik
• Menggalakkan tulang yg kuat
• Membantu mengurangkan risiko penyakit jantung
• Melegakan sakit2 sendi

13) OMEGA GUARD + SR VITA C
• Manfaat kesihatan kulit
• Meringankan asma
• Meringankan eczema
• Meningkatkan system pertahanan badan
• Meringankan batuk dan selsema
• Kawalan kolesterol
• Mempertingkat kecerdasan mental
• Kecantikan
• Bermanfaat utk perkembangan saraf dan otak bayi
• Sesuai untuk ibu mengandung & menyusukan anak

14) OMEGA GUARD + VITA E COMPLEX
• Kesihatan jantung
• Kecantikan kulit
• Kesuburan lelaki
• Mencegah salur darah dari tersumbat

15) OMEGA GUARD + ZINC COMPLEX
• Kawalan diabetes
• Meningkatkan sistem imun
• Kesuburan lelaki
• Kesihatan kulit

16) OMEGA GUARD + MEAL SHAKES
• manfaat untuk masalah asma dan eczema anak2
• meningkatkan kesihatan
• menguatkan daya ingatan dan tumpuan
• memberi tenaga dan selera
• meningkatkan daya tumpuan

Berminat mendapatkan Set kesihatan Shaklee? Saya sedia membantu..

Nurhidayah Musa
SID 1134982
0123678708


Thursday, November 20, 2014

Kisah Pensel dan Pemadam.. Anda Perlu Baca Ini..

Petang ni dok scroll wassup lama, tetibe saya terbacalah post dari kawan satu group ni..
Seronok pulak baca cerita ni.. Semoga menjadi tauladan buat kita semua..



Perbualan antara pemadam dan pensil :

📏Apa khabar kawan?
✏Aku bukan kawanmu.
📏Kenapa?
.
✏Kerana aku benci kamu.
📏Kenapa engkau membenci aku?

✏Kerana engkau suka padam apa yang aku tulis
📏Aku tidak padam melainkan yang salah!

✏Kenapa engkau sibuk?
📏Aku pemadam, ini kerjaku

✏Ini bukannya kerja!
📏Kerja aku bermanfaat, macam kerja engkau jugak.

✏Engkau salah dan sombong!
📏Kenapa?

✏Kerana yang menulis lebih baik dari yang memadam.
📏Memadamkan kesalahan sama seperti menulis yang benar.

✏Pensil terdiam seketika, kemudian mengangkat wajahnya: Engkau benar sahabatku!
📏Engkau masih bencikan aku?

✏Aku tidak akan benci orang yang memadamkan kesalahanku
📏Dan aku juga tidak akan memadamkan sesuatu yg betul 

✏Tapi aku lihat engkau semakin kecil dari sehari ke sehari!
📏Kerana aku mengorbankan sebahagian dari tubuhku setiap kali aku memadam kesalahan.

✏Aku juga merasakan bahawa aku semakin pendek dari sehari ke sehari.
📏Pemadam memujuk:
Kita tidak akan dapat memberi faedah kepada orang lain melainkan kita sanggup berkorban untuk mereka.

✏Pensil berkata dengan gembira: Betapa mulianya engkau sahabatku, alangkah indahnya kata-katamu.
📏✏Pemadam dan pensil berasa gembira, lalu mereka pun hidup sebagai sahabat baik, tidak berpisah dan tidak berselisih faham.

Sahabat-sahabatku sayang
Kenapa kita tidak berterimakasih terhadap orang yang memadamkan kesalahan kita dan menunjukkan kita jalan kebenaran, tidakkah mereka berhak terhadap ucapan terimakasih?

Moral dari cerita ini juga.
Jadilah diri kita ini seperti pensil. Menulis yang berguna dan dapat manfaatkan untuk orang yang membaca.

Apabila tumpul ia perlu diasah. Sakitnya diasah itu seperti cabaran hidup yang kita hadapi dan usia kita juga seperti pensil. Semakin lama semakin pendek.
begitu juga pemadam sanggup berkorban demi persahabatan
Oleh itu manfaatkan kehidupan kita dengan sebaik-baiknya.



Salam persahabatan..

Jaga Kesihatan Jantung Anda. COQHealth Plus Vitamin Jantung Anda..

Harini kita bercerita tentang vitamin kesihatan jantung pula.. Masa kini terlalu ramai yang menitikberatkan kecantikan kulit dan ingin kurus sehingga mereka lupa menjaga salah satu perkara yang paling penting dalam tubuh badan iaitu JANTUNG..

Kesihatan jantung amatlah perlu di jaga kerana bila kesihatan jantung di abaikan, sistem badan boleh menjadi lemah dan boleh menyebabkan kematian.. Takutkan..
Jadi hari ini saya ingin berkongsi satu produk kesihatan jantung daripada shaklee.. Nak tahu apa die? Lets check it out..

CoQHeatlh Plus. Ia mengandungi kesemua proprietari semulajadi dengan vitamin E dan ekstrak Teh Hijau untuk membantu menyokong penghasilan tenaga bagi jantung, menggalak dan melindungi arteri sihat, meningkatkan peredaran darah, menambah dan mengekalkan paras C0Q10 dalam darah.

(C0Q10 : zat makanan larut lemak yang hadir semulajadi dalam setiap sel tubuh terutama dalam organ seperti jantung,hati, buah pinggang dan pankreas).

1- Kelebihan CoQ Health Plus Shaklee

CoQ Health boleh membantu dalam hal-hal yang berkaitan dengan jantung kerana ia boleh meningkatkan pengeluaran tenaga dalam sel-sel, mencegah pembentukan darah beku dan bertindak sebagai antioksidan.

# Beberapa kajian menunjukkan bahawa dengan mengambil supplemen CoQ Health Shaklee, boleh membantu mencegah dan merawat penyakit berikut :

Serangan Penyakit Jantung

Satu kajian klinikal mendapati bahawa orang yang mengambil supplemen CoQ10 setiap hari dalam tempoh 3 hari selepas serangan penyakit jantung adalah kurang berisiko untuk mempunyai serangan jantung berikutnya.

Kegagalan Jantung

CoQ Health Shaklee boleh membantu merawat kegagalan jantung apabila digabungkan dengan ubat-ubatan konvensional. Orang yang mempunyai kegagalan j antung kongestif, di mana jantung tidak dapat mengepam darah biasanya akan mempunyai tahap rendah CoQ10. Kegagalan jantung boleh menyebabkan darah terkumpul di bahagian-bahagian badan yang lain, seperti paru-paru dan kaki. Ia juga boleh menyebabkan sesak nafas. Beberapa kajian klinikal menunjukkan bahawa suplemen CoQ10 membantu mengurangkan bengkak di kaki , mengurangkan cecair di dalam paru-paru, menjadikan pernafasan lebih mudah dan meningkatkan kapasiti untuk pesakit jantung melakukan senaman.

Tekanan Darah Tinggi

Beberapa kajian klinikal yang melibatkan jumlah beberapa individu di Amerika Syarikat menunjukkan bahawa CoQ10 boleh mengurangkan tekanan darah. Walau bagaimanapun, ia mungkin mengambil masa 4 – 12 minggu untuk melihat apa-apa perubahan .

Ada lagi kelebihan-kelebihan CoQ Health Shaklee iaitu:

Selain daripada untuk kesihatan jantung COQHealth juga bagus untuk diabetes, kanser, kesihatan gigi, kesihatan mental, pengurangan berat badan, kesuburan untuk lelaki dan cholesterol drug.

1. Kesihatan Jantung:

~ Berperanan untuk merawat dan mencegah penyakit kardiovaskular termasuklah atherosclerosis (arteri tersumbat)
~ Mengurangkan kekerapan angina episodes dan menguatkan otot jantung.
~ Meningkatkan kualiti hidup bagi mereka yang mengalami kegagalan jantung kongesif
~ Berpotensi untuk merendahkan tekanan darah secara semulajadi

2. Untuk Kanser:

Doktor menggunakan Co-Q10 untuk merawat kanser payudara dan berperanan untuk menyokong kesihatan pesakita yang menjalani kimoterapi.

3. Untuk Diabetes:

Co-Q10 membantu untuk memperkayakan pengeluaran insulin.

4. Untuk kesihatan gigi:

Digunakan untuk membantu merawat symptom muscular dystrophy dan penyakit gusi.

5. Kesihatan Mental:

Kajian menunjukkan ada perubahan yang baik bagi pesakit Parkinson yang menggunakan supplemen Co-Q10.

6. Untuk Pengurangan Berat:

Kajian yang dilakukan oleh beberapa saintis yang Co-Q10 membantu untuk turunka berat badan. Kajian menunjukkan kira-kira berkurangan 50% apabila pesakit obesity menggunakan Coenzyme Q10 dalam tubuh badan.

7. Kesuburan Lelaki:

Co-Q10 membantu untuk meningkatkan jumlah sperma dan meningkatkan kadar pensenyawaan.

8. Untuk Ubat Kolestrol (cholesterol drug):

Co-Q10 boleh membantu melindungi kesan sampingan pengambilan ubat seperti beta blockers dan antipsychotics. Tetapi pengambilan lebihan drugs boleh mengganggu sintesis Coenzyme Q10.

2- Simptom kekurangan Coenzyme Q10:

~ Kegagalan jantung kongesif
~ Tekanan darah tinggi
~ Angina
~ Stroke
~ Kekurangan tenaga
~ Lemah system imunisasi
~ Cardiac Arrhythmias
~ Gingivitis

Sebenarnya dalam badan kita menghasilkan Co-enzyme Q10 sendiri tetapi akan semakin berkurangan dengan peningkatan umur. Lagipun agak sukar untuk mendapatkan CoQ10 secukupnya daripada diet harian kita. So COQHealth Shaklee sebagai solusinya.

3- Siapakah yang memerlukan COQ10?

~ Mereka yang ingin menjaga kesihatan jantung ataupun
mengalami masalah jantung (COQ10 membantu meningkatkan tenaga otoy jantung dan membaiki kapasiti mengepam ke jantung)

~ Mereka yang mengalami masalah kesuburan terutamanya lelaki kerana Co-Enzyme dipercayai meningkatkan keupayaan sperma

~ Mereka yang mengalami keletihan
~ Mereka yang mengalami migrain
~ Mereka yang inginkan kulit cantik dan sihat kerana COQ10membantu membaiki peredaran darah (membekalkan oksigen dan nutrisi untuk menghasikan sel baru yang lebih muda)

Siapakah yang tidak boleh ambil COQ10?

~ Wanita mengandung
~ Wanita yang menyusukan anak
~ Kanak-kanak dibawah umur 12 tahun.
~ Mereka yang mengambil ubat tekanan darah perlu rujuk kepada doktor dulu.

4- Berapa biji COQ10 boleh diambil satu hari?

~ Ambil setiap hari 1 capsul selepas makan,

5- Apakah perbezaan COQ10 Shaklee dengan produk yang lain?

~ COQ10 Shaklee dihasilkan daripada sumber semulajadi melalui kaedah

~ penapaian yis. Bahan mentahnya yang merupakan satu-satunya COQ10

~ semulajadi daripada yis yang ditapai yang sumbernya telah diuji dan diyakini

~ ramai terhadap kualiti yang tinggi dalam sumber bioketersediaan COQ10.

~ Selain itu, COQ10 adalah bebas gluten.

6- Coq10 Dari Sumber pemakanan

Anda boleh mendapatkan CoQ10 daripada sumber makanan iaitu untuk mendapatkan jumlah CoQ10 mencukupi dalam sehari, anda perlu makan SEEKOR AYAM dengan berat 1,7kg @ 28 cawan BROKOLI @ 1 botol PEANUT BUTTER

7- Mengapa pilih keluaran Shaklee:-

~ Semulajadi dan bebas DADAH :- Shaklee sentiasa mengeluarkan produk berasaskan semulajadi dan melalui beratus2 ujian dimakmal.

~ Shaklee tidak melaburkan wang banyak kepada iklan kerana lebih mementingkan ujian keberkesanan produk. Sebab itu anda tak nampak iklan produk Shaklee di ahkbar. Result adalah lebih penting.

~ Kombinasi CoQ10 dan vitamin E dapat mengukuhkan keupayaan antioksidan yang terdapat dalam vitamin E. Ini sangat saintifik sikit.

~ Produk ini adalah bebas Gluten.


Recent Post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...