Wednesday, August 19, 2015

Pemakanan yang Betul Bagi Ibu Hamil Penghidap Kencing Manis Siri 2

Assalamualaikum.. Hari ini saya nak sambung kembali pemakanan yang sesuai untuk ibu hamil yang menghidap kencing manis.

Baiklah semalam saya berhenti sehingga kuantiti buah yang boleh di ambil. Hari ni kita sambung bab lain pula. Baiklah, kuantiti gula yang boleh di ambil sehari hanya 5g. Jika pergi hotel, kan biasa gula paket di gunakan, ha, hanya 1 packet sahaja yang boleh di gunakan untuk pesakit kencing manis. Tak boleh lebih. Susu pekat manis? Sangatlah di larang sama sekali kerana gulanya terlalu tinggi. Susu sejat, sehari hanya 2/3 cawan sahaja sehari.

Buah dalam tin, tolonglah tinggalkan, sebab manisnya tinggi. Air kotak Susu ke apa ke memang jika boleh elakkan. Memang mereka kata tanpa gula, atau kurang gula, tapi kandungan gulanya berlebihan daripada keperluan ibu GDM.

Baiklah seterusnya Susu maternity yang biasa kita dengar di iklan. Biasanya ibu di cadangan 4 scoop bagi 1 cawan, ibu GDM perlu kurangkan 2 scoop sahaja bagi setiap cawan. Jadi, pakar menasihatkan ibu GDM mengambil sumber kalsium lain bagi menggantikan susu. Keperluan Susu ibu hamil adalah sekitar 1000mg ke 1200mg sehari.

Teringat saya dulu waktu mengandung anak pertama, saya minum Susu materna jenama dalam iklan sebelum buat BSP. Selepas 2 jam, BSP sy masih tinggi 8. Alhamdulillah tahun ini saya ambil ESP. bila saya minum ESP, 2 jam selepas itu ambil BSP, bacaan cuma 5.5 sahaja.. Manakala kalsium saya gantikan dengan Ostematrix selain makan sumber kalsium yang lain seperti ikan bilis, keju dan lain2.

Alhamdulillah setelah hampir 5 bulan berBSP, result BSP saya semua cantik kecuali Kali pertama kerana terambil lebih makanan ketika itu. Yang lain alhamdulillah baik. HBIC iaitu bacaan gula dalam darah setiap 3 bulan saya hanya 4.7% sahaja. Semuanya dalam kawalan. Alhamdulillah.

Sebenarnya tidak susah pun untuk mengawal gula dalam darah jika kita tahu caranya. Hanya perlu tahu pengambilan gula kita seharian, inshaAllah semuanya boleh di kawal. Makanlah apa yang anda suka, tapi semuanya perlu berpada..

Sebarang pertanyaan boleh komen atau wassup saya terus. Saya boleh bantu mengikut ilmu yang saya ada. InshaAllah.

-Get Shaklee Today-
Hidayah
Lestari Jutawan
WAHM
0123678708
FB: Nurhidayah Musa
Email: nurshaida_87@yahoo.com.my


4 comments:

Jom Follow Blog saya Ramai2. Saya akan follow anda kembali.

Recent Post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...