Wednesday, December 03, 2014

Dunia Hidayah - Jerawat? Isyarat Buat Anda..




Jerawat!! Arghh!! Adoilah jerawat ni tumbuh pada masa-masa aku nak keluar date la. Alah, malam ni dinner jeawat laa pulak.. Saya pasti jerawat ini sangatlah mengganggu dan merimaskan kita, sebab saya sendiri pun tak suka jerawat ni.. hehe.. 
Tapi sejak saya pergi satu program wanita dan jerawat di universiti saya rasa lebih gembira bila jerawat keluar. Ini menunjukkan kulit saya tidak mati dan masih lagi muda serta masih lagi berinteraksi dengan masalah dalam tubuh badan kita.
Tapi tahukah anda, jerawat merupakan isyarat mengenai keadaan kesihatan tubuh badan kita. Jom kita tengok makna jerawat yang tumbuh pada wajah anda..  


DAHI 
Haba badan melampau, peredaran darah tidak baik. Minda dan badan, mungkin terlampau letih. Stress... Kumpulan ini biasanya panas baran. 


Jadi, cara yang terbaik adalah: Pupuk tabiat tidur awal, bangun awal. Dapatkan tidur yg cukup dan minum air banyak. Jangan terlalu stress dan beremosi... kesihatan mental perlu dijaga dengan cara bertemu dengan rakan baik anda atau melakukan ibadah seperti solat sunat dan baca Al-Quran.


HIDUNG 
Jerawat di batang hidung bermaksud tulang belakang kita mungkin bermasalah. Di hujung hidung mungkin kerana haba perut melampau dan sisitem penghadaman tidak normal. Di salah satu hujung hidung pula boleh dikaitkan dgn ovari atau sistem reproduksi.

Anda boleh mencuba Banyakkan minum air kosong dan dapatkan posisi duduk yang betul.


DAGU 
Fungsi buah pinggang terjejas atau sistem endokrin (rembesan dalaman) lemah. Kaum wanita mudah mendapat jerawat di sekitar dagu mungkin berpunca daripada haid yg tidak teratur dan sistem peranakan yang bermasalah.

Cuba kurangkan minuman bergula. Banyakan minum air kosong... 


PIPI KIRI 
Fungsi hati mungkin kurang lancar termasuk dilanda masalah rembesan, menyahtoksin dan penghasilan darah.

Makan makanan yang menyihatkan dan yang baik untuk hati. Elakkan makan seperti kerang bakar. Dikhuatiri jika kerang tersebut kurang masak akan mengundang risiko dijangkiti Hepatitis B (Penyakit hati).


PIPI KANAN 
Fungsi paru-paru mungkin tidak normal.

Jangan Merokok atau menghidu asap rokok. Dapatkan udara segar di waktu pagi. Buat senaman pernafasan pada setiap pagi.


PADA BADAN (BELAKANG & DEPAN) 
Sistem perkumuhan yang bermasalah, sembelit. Amalkan pemakanan yang sihat dan mengikuti piramid pemakanan bagi mempastikan toksin tersingkir dengan lebih baik.

Amalkan permakanan yang sihat. Makan Sayur dan buah dengan banyak. Lebihkan Makanan yang menyihatkan Jantung seperti Ikan yang mengandungi Omega 3.

Menarik bukan.. So lepas ni, kalau ada jerawat tumbuh, maknanya anda ada masalah dalaman yang patut anda alert..

Set Kulit Jerawat Shaklee..
HIDAYAH
SID: 1134982
0123678708
nurshaida_87@yahoo.com.my

0 comments:

Post a Comment

Jom Follow Blog saya Ramai2. Saya akan follow anda kembali.

Recent Post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...