Saturday, September 12, 2015

Resipi Donut Gebu

Assalamualaikum Dan Selamat Petang semua.  Hari ini excited sangat2 sebab for the first time saya buat kuih Donut, menjadi Dan yang paling best gebu je.. Hehe..

Saya dapatkan resipi daripada seorang kawan bile tengok die post dalam Facebook gambar Anak dia sedang makan Donut. Resipi ni memang sempoi je, tapi rasa memang sedap. Rangup di luar dan gebu di dalam.

Pertama Kali lepas goreng dan salut gula, berdebar2 juga nak makan. Saya Cuba koyakkan Donut tu, Ya Allah terharu sangat sebab memang gebu. Tekstur dia ringan je.. Sangat teruja. Hahaha..

Oklah, niat saya nak share resipi ni.. Mudah jd, tak ada telur pun.. Jom tengok.

3 cawan tepung gandum
1 sudu besar yis (saya pakai mauripan)
3/4 cawan air
1 sudu besar margerin
1 sudu besar gula
1/2 sudu kecik garam

Caranya:

Campurkan yis dengan air. Kemudian gaulkan tepung gandum dengan margerin sehingga sebati. Masukkan gula Dan garam gaul lagi sampai sebati.

Kemudian masukkan air yis tadi, gaul dengan adunan tepung tadi.. Uli sampai jadi doh. Biarkan dalam setengah jam ke sejam bagi doh naik.

Selepas sejam, uli doh tersebut sehingga hilang angin dalam doh.. Kemudian bulat2 kan doh Donut.. Tunggu doh naik kemudian goreng dalam minyak panas.. Goreng hingga kuning dan taburkan dengan gula halus.. Siap.

Memang sedap sangat di makan waktu panas. Kalau korang nak salut coklat pun boleh juga.. Saya salut gula jelah.. Hehe.. Oklah, Selamat mencuba, resepi Donut gebu saya ye..

Sebelum berakhir nak iklan sikit yang sekarang promosi ESP.. Beli 7 tong pada harga 6 tong tau. Kalau beli 2 tong pula dapat discount 5%.. Sangat berbaloi2. Boleh share2 dengan kawan2 kalau nak.. Harga memang runtuh la.. Jom hubungi saya atau add Facebook saya untuk PM..

-Get Shaklee Today-
Hidayah
Lestari Jutawan
WAHM
0123678708
Email: nurshaida_87@yahoo.com.my
Fb: Nurhidayah musa


0 comments:

Post a Comment

Jom Follow Blog saya Ramai2. Saya akan follow anda kembali.

Recent Post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...